Vorbeste-le despre batalii, regi si elefanti – Mathias Enard [recenzie]

23031324_1483108425060285_2495522574231591681_n

Vorbește-le despre bătălii, regi și elefanți, de Mathias Enard, este o carte precum sugerează și titlul: originală, jucăușă, despre o lume în care regii și elefanții coexistă de o manieră specială, iar pacea și războiul se succed cu repeziciune.

Mathias Enard, scriitor francez la origini, dar care și-a trăit mare parte din viața de adult în Spania, pasionat de Orientul Mijlociu, de arta islamică, traducător de limba arabă, alege să își conducă cititorul spre Istanbulul începutului de secol XVI, prin experiența faimosului Michelangelo. Și o face într-un mod cu totul unic.

Michelangelo este tocmit de sultanul Baiazid al II-lea pentru a-i construi un pod peste Cornul de Aur, după ce schița lui Leonardo da Vinci li se păruse prea avangardistă pentru a putea fi pusă în practică. Acesta profită de această invitație pentru a părăsi Roma, unde relațiile cu Papa Iulius al II-lea nu erau deloc favorabile.

De la sosirea lui Michelangelo în Istanbul, ni se deschide o fereastră spre capitala Imperiului Otoman, la numai 50 de ani de la cucerirea acesteia și transformarea ei din capitală a Imperiului Bizantin în capitală a Imperiului Otoman. Michelangelo privește reticent, mirat, curios, îngrozit, spre tot ce îl înconjoară. Ezită să se afunde în profunzimea orașului, preferă compania compatrioților săi, descrie cartierele populate de italieni, greci, maurii și evreii fugiți din Spania, după Reconquista, se miră de numărul mare de biserici. Este mereu temător. Se teme de repercursiunile fugii sale din Italia, deși republicile erau în pace cu Imperiul, se teme de mânia sultanului, se teme că nu va putea întrece geniul lui da Vinci în realizarea schiței.

Capitolele sunt scurte, succinte, precum jurnalul pe care îl ține Michelangelo. Descrierile orașului sunt rapide, le pescuiești din evenimentele ce se petrec în jurul lui Michelangelo. Povestea are un farmec aparte, căci scriitorul este puternic influențat de scrierile persane și arabe. Este o lectură plăcută, parcă perfectă pentru ultimele zile de toamnă, friguroase și ploioase. Cartea se citește extrem de repede, este captivantă, atât prin detalii, cât și prin construcția punctului culminant, căci cititorul este extrem de curios dacă Michelangelo va ajunge să realizeze sau nu acel pod. Autorul îmbină istoria cu ficțiunea, căci scheletul acțiunii este documentat istoric. În nota de final autorul menționează exact ce este real din carte și sursele sale de informare. Conform acestei note, Michelangelo a realizat schițele, însă nu am mai găsit această informație decât la el. În schimb, schița podului lui da Vinci este certă, acest pod fiind construit în urmă cu ceva timp în Norvegia.

Un minus al cărții este superficilitatea cu care este privit orașul și Imperiul, per ansamblu. Autorul se limitează în a descrie un poet amețit de opium, ce se îndrăgostește de Michelangelo, o crutezană maură, un negustor florentin, un traducător grec… deci nimic despre ceea ce a însemnat, în realitate, Imperiul Otoman. A te rezuma la a descrie din întregul serai curtezanele, dervișii și scribii, înseamnă a descrie dintr-un banchet fastuos doar un ornament micuț, ce tronează printre farfuriile mesenilor. Din păcate această abordare am întâlnit-o la mulți orientaliști și recent, în cam toate serialele/filmele „istorice” despre Imperiul Otoman, ceea ce privează cititorul/telespectatorul de înțelegerea tocmai a motivelor ce au făcut ca Imperiul Otoman să fie grandios. Căci un imperiu nu ajunge la o asemenea grandoare fiind condus de niște sultani afumați de opium, ce se zgâiesc interminabil la dansul cadânelor, asa cum sunt ei descriși.

Ediția în limba română a cărții are o copertă foarte frumoasă, în care apare Moscheea Hagia Sophia, cea care îl fascinează pe Michelangelo, unul dintre faptele reale ale cărții. Michelangelo a fost cucerit de arhitectură, de boltă, chiar și de transformarea acesteia. Cartea poate fi comandată de pe Elefant , unde momentan se află la o frumoasă reducere sau de pe Libris.

2 gânduri despre „Vorbeste-le despre batalii, regi si elefanti – Mathias Enard [recenzie]