Exit West – Mohsin Hamid [recenzie]

images

Exit West s-a aflat anul acesta pe lista scurtă a niminalizărilor la The Man Booker Prize, iar acum se află pe lista nimonalizărilor pentru Goodreads Choice Awards 2017 la categoria Best Fiction. Este o carte despre refugiați, dar nu este încă o carte despre refugiați, căci abordarea autorului este originală. La fel cum a abordat și subiectele celorlaltor trei romane ale sale.

Mohsin Hamid nu este refugiat, deci nu este o relatare despre cum a reușit să plece dintr-o zonă de război și să se stabilească în vest. Dar îi place să se definească a fi un „mongrel”, un câine din rase amestecate, făcând aluzie la multe locuri în care a trăit: Pakistan, Statele Unite, Regatul Unit, Italia, Grecia etc. Toată această experiență, studiile și ocupațiile pe care le-a avut și-au pus adânc amprenta asupra felului său de a scrie. Fiecare roman al său a adus o altă linie narativă, un alt stil, un alt subiect, iar de două ori s-a aflat pe lista scurtă a niminalizaților la The Man Booker Prize, pentru Fundamentalist fără voie și Exit West.

Exit West este povestea a doi tineri, Nadia și Saeed, care locuiesc într-un oraș ce urmează să fie preluat de militanți și sfâșiat de război. Cei doi se întâlnesc la un curs pe care-l urmează împreună și vor ajunge să formeze un cuplu, deși sunt cât se poate de diferiți pentru mediul în care locuiesc. Orașul se află undeva în Orientul Mijlociu, dar nici un detaliu nu te ajută să îl plasezi geografic. Nici momentul acțiunii nu este definit. O perioadă am bănuit că ar fi din Siria, dar apoi am renunțat la idee, detaliile nu confirmă această ipoteză. În cele din urmă îți dai seama că nu are rost să încerci să plasezi, exact, în timp și spațiu acest roman.

Saeed este un tânăr timid, fiu de intelectuali, unic la părinți, lucrează la o firmă de publicitate. Face totul cu moderație, nu iese în evidență cu nimic special. Nadia este o tânără rebelă, care își părăsește familia pentru a locui singură, ceea ce este total atipic fetelor de vârsta ei. Se întreține singură, lucrează, duce o viață boemă, înconjurată de tineri la fel ca ea. Instinctul de supraviețuire o face să poarte o haină lungă și neagră, încă din vremea când puteai purta aproape orice, după cum spune autorul.

Luptele din oraș se intensifică și se apropie de cartierele în care locuiesc cei doi. Dar să nu vă așteptați la o descriere a războiului sumbră, ca în Pădurea spânzuraților, nici la niște descrieri tehnice precum cele ale lui Tom Clancy, căci războiul are o altă dimensiune pentru cei din Orientul Mijlociu. Astfel, printre clădiri dărâmate, destine frânte, lipsuri, pierderi semnificative, vedem cum relația celor doi evoluează. Saeed își pierde mama într-un mod brutal, dar totul se circumscrie evenimentelor majore ale orașului, iar Saeed nu are nici timpul, nici ocazia să o jelească. Singurul care resimte pe deplin pierderea este tatăl lui Saeed.

Acțiunea este întreruptă, din când în când de relatări ale unor întâmplări aleatorii din alte părți ale globului, ceea ce reprezintă un detaliu ce scoate cartea din banalitate, căci cititorului nu îi rămâne decât să se întrebe ce legătură are femeia din dormitorul din Australia, cu bătrânul din Olanda și cu Saeed și Nadia.

După pierderea mamei sale, cei doi se mută împreună, oarecum clandestin. Sunt hotărți să nu meargă până la capăt în intimitatea lor până la căsătorie, dintr-un simț de respect față de tatăl lui Saeed și față de un set de valori pe care nici unul nu și l-a interiorizat oricum. Ideea de a fugi din oraș este din ce în ce mai puternică în mintea celor doi, până își dau seama că este singura cale de scăpare. Tatăl lui Saeed refuză categoric să îi urmeze, căci simte că nu își poate părăsi soția, chiar dacă aceasta a murit.

Din acest moment începe aventura lor ca refugiați, iar introspecția lor, în special a Nadiei, oferă o perspectivă crudă a vieții de refugiat. Dar autorul a ales să nu descrie drumul lor ca refugiați, preferând ca trecerea lor dintr-un spațiu în altul să fie una metaforică, prin intermediul unor uși. O perioadă vor sta pe insula grecească Mykonos, iar apoi pleacă în Londra, unde romanul devine de-a dreptul fantastic, trecând de la brutalitatea descrierii orașului cuprins de război la o Londră din viitor, gâtuită de refugiați.

Dar evoluția relației lor este cât se poate de realistă. Nadia și Saeed se maturizează și se descoperă pe ei înșiși. Vor reuși ei să își păstreze relația? Vor reuși să supraviețuiască lipsurilor și greutăților?

Pe scurt, acesta nu este un roman banal. Citindu-l îți dai seama de ce a ajuns pe lista scurtă a nominalizărilor. Și motivul nu este corectitudinea politică: să punem pe listă și ceva despre refugiați, este subiect la modă. Mohsin Hamid nu face decât să își dovedească, încă o dată, talentul și originalitatea. Nu este un roman ușor de digerat, simți că îl citești pentru a învăța ceva, nu doar pentru relaxare. Nu este un roman de dragoste, ci este un roman al devenirii a doi tineri, de maturizare individuală, nu de maturizare a cuplului, căci ei sunt două persoane care co-există într-un spațiu, celălalt fiind doar o unealtă de autocunoaștere. Ei nu se pierd unul în celălalt, nu se contopesc și nu devin un bloc unitar care se deplasează în timp și spațiu.

Cartea a apărut în martie 2017 la Penguin Books, iar în august frații Russo au anunțat că au cumpărat drepturile de ecranizare ale romanului, iar filmul va fi regizat de Morten Tyldum. Eu am cumpărat cartea de pe Amazon și am citit-o pe Kindle, dar ea poate fi găsită în limba engleză și în câteva librării din România.

Un gând despre „Exit West – Mohsin Hamid [recenzie]