Viata e usoara, nu-ti face griji – Agnes Martin-Lugand [recenzie]

22291672_121771918464233_1085038208_n

Alegi o carte cu un titlu ce sugerează ceva facil. Dar drama Dianei este coșmarul oricărei femei, căci o găsim la câțiva ani după pierderea soțului și a fiicei într-un teribil accident. Încearcă să facă față sentimentului de vinovăție a supraviețuitorului, de a-și continua viață fără să simtă că își trădează soțul și fiica.

Viața e ușoară, nu-ți face griji începe oarecum clișeic și poate în alte circumstanțe aș fi abandonat cartea înainte să ajung la partea cu adevărat interesantă. Diane îl întâlnește pe Olivier, bărbatul prea bun ca să fie adevărat, frumos, răbdător, iubitor, terapeutul perfect pentru traumele Dianei. Si o bună bucată din carte vedem relația celor doi, care este plictisitor de perfecta. Cafeneaua literară a Dianei merge excelent, relația merge excelent. Dacă romanul s-ar fi oprit atunci, pentru mine ar fi fost un eșec, dar am continuat să o citesc, căci citisem pe un alt blog că acesta este stilul autoarei, pornire mai lentă, dar sfârșit fulminant.

Dar Diane îl întâlnește la o expoziție de fotografie, unde o dusese Olivier, pe Edward, care redeschide pentru ea un episod pe care îl considera închis: șederea ei în Irlanda, despre care mai pomenise ocazional. Abia acum începe partea interesantă a cărții.

Dinamica dintre Diane și Edward este fascinantă, este tipul de relație la care trebuie să muncești, să sacrifici, dar pentru care merită să lupți. Între ei există energii și vibrații evidente pentru toți, dar pe care îi separă demonii Dianei: ea consideră că nu se poate apropia de nici un alt copil, că ar însemna să o trădeze pe Clara, fiica pe care a pierdut-o. Vederea oricărui copil, apropierea de oricine, o paralizează, o face să își piardă controlul greu câștigat.

Cartea poate fi citită separat, de sine stătătoare, fără să simți că ceva din poveste lipsește, că ar mai exista o parte despre care nu știi nimic, așa cum am făcut eu. De fapt, această carte este continuarea poveștii din Oamenii fericiți citesc și beau cafea. În acest prim roman o găsim pe Diane imediat după tragedie și aflăm începutul relației cu Edward. Dar după ce citești partea a doua, mai greu te montezi să citești partea întâi. Acum aș citi prima parte doar ca să completez toată seria de cărți a acestei autoare. Căci atunci când citesc ceva ce îmi place de un autor, tind să îi citesc cam tot ce a scris.

Romanul este emoționant, subiectul este extrem de sensibil, merită citit, cu siguranță. Se citește ușor și repede și îți lasă un sentiment plăcut la sfârșit.

Un gând despre „Viata e usoara, nu-ti face griji – Agnes Martin-Lugand [recenzie]